torsdag 16 juni 2011

Fan vad sorgligt det är egentligen, med föräldrar av idag!

Va? Visst ere?
Alltså, vi föräldrar (jag säger vi för jag har betett mig på precis samma sätt, tack och lov slutat med det nu) ska ständigt och jämt sätta varandra på plats. Jag gör rätt och du gör fel. Mitt sätt är det ända och det finns inget annat.

Jag har ju tidigare förklarat för er (på den gamla bloggen) att jag har starka åsikter, att jag tycker att vi gör rätt, men att jag för en sakens skull inte nödvändigtvis tycker att du gör fel.
På familjeliv och olika föräldrabloggar går diskussionerna i helt andra tongångar.
Man hoppar på varandra för att man samsover eller för att man låter bli, för att man lägger i egen säng eller låter bli, för att barnen får äta jordgubbar eller bullar eller gunga, eller ligga ensam på golvet medans mamma diskar. Allt ska kritiseras som kan kritiseras. Herregud, varför kan vi inte låta varandra vara ifred?
Att disskutera är roligt och givande, absolut. Men att göra fula påhopp på varandra, nedvärdera och kränka andra människors föräldraskap utan sakliga grunder till varför annat än "det där tycker inte jag om" är så sjukt barnsligt och omoget. Det är inte att diskutera.

Häromdagen läste jag ett forum på FL (jag måste sluta med det) där det stod "föräldrar som lägger sina barn i egen säng och läser AW och andra skrikmetoder borde skjutas i huvudet".
Ja men kom och skjut mig då! Gör det. För allt i världen.
Är det en slump att de som kritiserar AW ofta har missnöjda barn som vaknar flera gånger per natt, som aldrig få vara ifred  eller ha någon tid för sig själva what so ever? 
Bah undrar liksom....


Åter till saken!
Jag har bestämt mig för hur jag ska hantera min son, hur vi ska uppfostra honom tillsammans, vad vi tycker är bra och inte bra. Det har vi väldigt klart för oss.
Vad andra väljer att göra med sina barn och hur de vill lägga upp sin uppfostran ja, det är deras problem. Dera
s buissness. Både jag och Jens har säkert åsikter om saken, vi tycker säkert både si eller så. Men det har inte vi med att göra (om inte barnet i fråga mår uppenbart dåligt psykiskt eller fysiskt). Ni gör som ni vill och vi gör som vi vill.
Men herregud, sluta smutskasta varandra!

Det är inte hela världen, det är ingen jävla vetenskap att ha barn.
Det är det mest naturliga i världen. Gör inte en så jäkla stor grej av det.
Njut av era underbara ungar istället! Snart är dom 20 och då kommer ni undra varför ni spenderade hela deras uppväxt med att disskutera alla andra barns uppväxt..


2 kommentarer: